zondag 26 mei 2013

Het sterven van een drone?

25 mei - De NAVO probeert in allerijl een verdedigingslinie op te werpen rond het projekt Alliance Ground Surveillance (AGS) nu de Duitse regering plotseling het aanschaffingsproces voor vijf drones van het type Euro Hawk van Northrop Grunman heeft beëindigd. De reden daarvan is dat is gebleken dat de Euro Hawk niet gecertificeerd kan worden voor een groot aantal zones van het Duitse luchtruim. Dat komt omdat de drone niet beschikt over een mechanisme om uit te wijken om botsingen met civiele vliegtuigen te vermijden.
Bij de Euro Hawk gaat het om een drone voor luchtverkenning die als een enorme stofzuiger tot op 15 km hoogte elektronische signalen op kan vangen. De aanschafkosten bedragen 1,2 miljard euro waarvan al 508 miljoen door de Bundeswehr is geïnvesteerd.
De NAVO is nu benauwd voor de gevolgen voor het AGS-progrmma, waarbij veertien NAVO-landen (Nederland zit daar nu niet bij) gezamenlijk vijf drones van het type Global Hawk zullen aanschaffen, die in 2017 gestationeerd moeten worden op de basis Sigonella op Sicilië. De Global Hawks kunnen troepenbewegingen op de grond volgen. Duitsland financiert ook dit programma met een derde (483 miljoen euro). NAVO-woordvoerders leggen uit dat deze drones van het type Global Hawk Block 40 zijn, terwijl het bij de Euro Hawks om een met hulp van EADS-Cassidian aangepaste Europese versie van de eerdere Global Hawk 20 gaat. Volgens de NAVO "worden de plannen niet beïnvloed door de Duitse beslissing". Maar de Frankfurter Allgemeine Zeitung is hier niet zo zeker van. De krant schrijft dat de meer geavanceerde Global Hawk ook in de VS alleen met een speciale vergunning van het Pentagon is toegelaten. De Italiaanse autoriteiten hebben wel al eind 2009 een vergunning afgegeven voor twee Amerikaanse Global Hawks die meestal zijn gestationeerd op Sigonella en bijvoorbeeld zijn ingezet in de oorlog tegen Libië. Als ze starten en landen moet elke keer het hele luchtruim boven de basis tot verboden gebied verklaard worden en dat beperkt het luchtverkeer op het naburige civiele vliegveld van Catania. En dan vliegen deze drones nog vrijwel onmiddellijk boven de Middellandse Zee. In het drukke Duitse luchtruim zou een dergelijke procedure moeilijk denkbaar zijn. De vraag is of een Europese drone die niet kan vliegen boven Duitsland voor de politieke partijen in Berlijn nog interessant is.
Bronnen: Der Spiegel (Markus Becker, Matthias Gebauer); Deutsche Welle (Christoph Hasselbach); FAZ (Thomas Gutschker)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten